Fakta om Dana Futura
Bygget på: | Helsingør Værft A/S, 1975 (#407) |
for | D.F.D.S. |
Kendingsbogstaver: | OXTT |
Type: | RoRo | Fremdrivning: | Hovedmaskineri: 2 x B&W 18U50LU diesel, 27.540 HK |
Servicefart: | 22½ knob |
Længde over alt: | 144,56 m |
Bredde: | 24,39 m |
Dybgang: | 6,88 m |
Bruttotonnage: | 5.991 rt |
Nettotonnage: | 1.977 rt |
TDW: | 6.604 t |
HISTORIE | |
---|---|
10-11-1973 | Kontraheret. |
30-11-1975 | Ankomst til København, og gik ud på prøveture.. |
18-12-1975 | Leveret som M/F DANA FUTURA til DFDS A/S |
20-12-1975 | Yderligere prøveture, og retur til værftet for kompletteringer |
03-01-1976 | Indsat ruten Esbjerg - Harwich/Felistowe. |
03-04-1976 | Udchartret for et år til Atlanta Shipping Corp, Omdøbt til DAMMAN EPRESS. Først anvendt til 4 ture Rostock - Tartus, senere for at gå i trafik USA/Canada - Mellemøsten. |
15-04-1977 | Udchartret til DDG-Hansa, Bremen. Omdøbt til DROSSELFELS. Indsat på rute mellem USA og Mellemøsten. |
31-12-1977 | Retur fra charter. Atter omdøbt til DANA FUTURA. |
03-01-1978 | Indsat på ruten Esbjerg - Harwich/Felistowe. |
24-10 - 26-11-1978 | Oplagt i Esbjerg og senere flyttet til København. |
26-11 - 23-12-1978 | Udchartret til Wallhamn Ab (OT-Epress). |
26-12-1978 | Udchartret til Deutsche Seerederei, Rostock DDR. Beskæftiget med transporter Rostock - Angola - Moçambique - Etiopien - Rostock |
15-12-1980 - 24-12-1982 | Udchartret til North Sea Ferries. Indsat på ruten Ipswich - Europoort. |
?? - 10-1981 | Udchartret til Grimaldi Siosa. Indsat på ruten Genova - Nigeria. |
18-08-1981 - 28-03-1985 | Indsat på ruten Esbjerg - Harwich - North Shields - Hamburg - Harwich. |
19-12-1983 | Solgt til K/S Difko III.Tilbagechartret til DFDS for 15 år med købsoption efter 5 år. |
17-07 - 22-08-1985 | Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat på ruten Rotterdam - Hull. |
28-10 - 12-12-1985 | Forlænget med 32 m ved Frederikshavn Værft A/S. |
01-09-1988 | Overført til Dansk Internationalt Skibsregister (DIS). |
09-11-1988 | Solgt til Rederi Ab Nordö-Link, Malmö. |
01-12-1988 | Overtaget af Nordö-Link ved Cityvarvet i Landskrona. Ombygget med flere køjepladser. Omdøbt til SKÅNE LINK. |
10-01-1989 | Indsat på ruten Helsingborg - Travemünde. |
09-1990 | Oplagt i Bremerhaven |
1991 | Udchartret til transport af materiel til Golfkrigen (Dessert Storm). |
12-1991 | Solgt til Thatsea Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern (Ventouris Ferries). |
11-12-1991 | Omdøbt til POLARIS i Bremerhaven. |
1992 | Indsat på ruten Bari - Korfu - Igoumenitsa - Patras. |
15-09-1998 | Udchartret til AB Nordø-Link, Malmø. |
22-09-1998 | Indsat på ruten Malmø - Travemünde. |
21-01-2000 | Oplagt i Travemünde med maskinskade. |
20-02-2000 | Afsluttet charter. Maskineriet repareret ved Skandinavienkai, Travemünde. Afgik mod Middelhavet. |
03-2000 | Udchartret til Cotunav. Indsat på ruten Tunis - Marseille - Genova. |
2001 | Indsat for Ventouris Ferries på ruten Bari - Igoumenitsa. |