Fakta om England
Bygget på: | Helsingør Værft A/S, 1964 (#369) |
for | D.F.D.S. |
Kendingsbogstaver: | OZJV |
Type: | Passagerskib | Fremdrivning: | Hovedmaskineri: 2 stk B&W 1050-VT2BF, 14000 HK. |
Servicefart: | 21 knob |
Længde over alt: | 140,00 m |
Bredde: | 19,33 m |
Dybgang: | 5,54 m |
Bruttotonnage: | 8.221 rt |
Nettotonnage: | 4.277 rt |
TDW: | 1.428 t |
1964: | I fart11/6 Esbjerg-Harwich. 1964-1974 Fart hovedsalig Esbjerg - Harwich. |
1966: | Fungerer som hotelskib 7/12 til 12/12 ved Kvæsthusbroen i København under festlighederne ved DFDS´s 100 år´s jubilæum. |
1967: | Fire krydstogt 11/11 1967 til 26/3 1968 København - Vest Indien. |
1970: | I fart 30/9 til 11/11 København - Oslo. |
1971: | Ombygget 4/1 til 11/2 og 5/3 til 23/3 på Ålborg Værft A/S. Køje kapaciteten udvidet til 566. |
1971: | I fart 12/2 til 4/3 København-Oslo. |
1971: | I fart 1/10 1971 til 21/2 1972 og 25/10 1972 til 21/12 1972 København - Oslo. |
1972: | Skrogfarve ændret til hvid. |
1974: | Ombygget Køje kapaciteten indskrænket med 68. Ny bil kapacitet 120 personbiler. Efter at være blevet afløst af nybygningen Dana Regina på Esbjerg-Harwich ruten, blev farten ændret til sommersejlads Esbjerg-Torshavn/Newcastle. |
1974: | Afsejler 9/7 fra Esbjerg på første tur til Torshavn. |
1974: | Udchartret til Det Bergenske D/S |
1974: | I fart 9/10 1974 til 21/5 1975 Bergen - Stavanger - Newcastle. |
1975: | I fart2/11 1975 til 6/5 1976, 8/5 1977 til 21/5 1977, 17/5 1978 til 27/5 1978, 22/4 1979 til 5/5 1979, 4/5 1980 til 25/5 1980 og 14/4 1982 til 9/6 1982 København-Oslo. |
1976: | I fart 30/11 til 21/12 1976 og 6/3 1977 til 20/3 1977 Esbjerg-Harwich. |
1977: | Ombygget i Esbjerg. Ekstra dæk installeret. Bil kapaciteten indskrænket med 25. |
1977: | I fart 26/5 til 26/9 Esbjerg-Torshavn/Newcastle. |
1978: | Beboelsesskib 23/2 til 10/5 ved Stord Værft, Norge. |
1978: | Sommerfart Esbjerg - Newcastle/Torshavn. |
1979: | I fart /9 Esbjerg - Cuxhaven - Harwich. |
1980: | Sommerfart Esbjerg-Newcastle/Torshavn. |
1980: | I timecharter /9 Harwich/Immingham - Zeebrügge. |
1981: | I sommerfart Esbjerg - Newcastle og Newcastle - Oslo. |
1982: | I sommerfart Esbjerg-Newcastle og Newcastle-Oslo. |
1983: | Lagt op 23/3 i Esbjerg. |
1983: | Solgt 16/9 til Gunard S.S. Co. P.l.c., London. Navn uændret. |
1983: | Overtaget 23/9 af de nye ejere I Frederikshavn. |
1983: | Afsejler fra Tilbury til Sydatlanten. To års fart mellem Cape Town og Falklansøerne med arbejdere som var i færd med at bygge en ny lufthavn på øen. |
1985: | Ankommer til Birkenhead fra Sydatlanten, og bliver herefter lagt op. |
1986: | Solgt til Start Point Investments S.A. (Bilinder Marine Corp. S.A.), Panama. Omdøbt til ?America XIII |
1986: | Afsejler 23/12 fra Birkenhead og 2/1 1987 paseres Suez kanalen med kurs mod Jeddah. |
1987: | Lagt op i Piraeus, Grækenland. |
1987: | Omdøbt til Emma |
1988: | Omdøbt til Europa. |
2001: | Solgt /3 til ophugning |
2001: | Sunket /5 under bugsering i Rødehavet på vej til ophugning i Alang, Indien. Det har efterfølgende givet anledning til undersøgelser af sejladsen efter Suez. Meget tyder nemlig på, at besætningen på den rusisk ejede slæbebåd måske har haft en finger med i spillet omkring passagerskibets forlis. Forsikringsselskabets undersøgelsesafdeling er nu i gang med at efterprøve de mange rygter, der er sejlet i kølvandet på forliset. |