Fakta om Dana Futura

Bygget på: Helsingør Værft A/S, 1975 (#407)
for D.F.D.S.
Kendingsbogstaver: OXTT
Type: RoRo
Fremdrivning: Hovedmaskineri: 2 x B&W 18U50LU diesel, 27.540 HK
Servicefart: 22½ knob
Længde over alt: 144,56 m
Bredde: 24,39 m
Dybgang: 6,88 m
Bruttotonnage: 5.991 rt
Nettotonnage: 1.977 rt
TDW: 6.604 t
Side 1
Side 2
Side 3
Side 4
Side 5
Side 6
Side 7
HISTORIE
10-11-1973Kontraheret.
30-11-1975Ankomst til København, og gik ud på prøveture..
18-12-1975Leveret som M/F DANA FUTURA til DFDS A/S
20-12-1975Yderligere prøveture, og retur til værftet for kompletteringer
03-01-1976Indsat ruten Esbjerg - Harwich/Felistowe.
03-04-1976Udchartret for et år til Atlanta Shipping Corp, Omdøbt til DAMMAN EPRESS.
Først anvendt til 4 ture Rostock - Tartus, senere for at gå i trafik
USA/Canada - Mellemøsten.
15-04-1977Udchartret til DDG-Hansa, Bremen. Omdøbt til DROSSELFELS.
Indsat på rute mellem USA og Mellemøsten.
31-12-1977Retur fra charter. Atter omdøbt til DANA FUTURA.
03-01-1978Indsat på ruten Esbjerg - Harwich/Felistowe.
24-10 - 26-11-1978Oplagt i Esbjerg og senere flyttet til København.
26-11 - 23-12-1978Udchartret til Wallhamn Ab (OT-Epress).
26-12-1978Udchartret til Deutsche Seerederei, Rostock DDR.
Beskæftiget med transporter Rostock - Angola - Moçambique - Etiopien - Rostock
15-12-1980 -
24-12-1982
Udchartret til North Sea Ferries. Indsat på ruten Ipswich - Europoort.
?? - 10-1981Udchartret til Grimaldi Siosa. Indsat på ruten Genova - Nigeria.
18-08-1981 -
28-03-1985
Indsat på ruten Esbjerg - Harwich - North Shields - Hamburg - Harwich.
19-12-1983Solgt til K/S Difko III.Tilbagechartret til DFDS for 15 år med købsoption efter 5 år.
17-07 - 22-08-1985Udchartret til North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Indsat på ruten Rotterdam - Hull.
28-10 - 12-12-1985Forlænget med 32 m ved Frederikshavn Værft A/S.
01-09-1988Overført til Dansk Internationalt Skibsregister (DIS).
09-11-1988Solgt til Rederi Ab Nordö-Link, Malmö.
01-12-1988Overtaget af Nordö-Link ved Cityvarvet i Landskrona. Ombygget med flere køjepladser. Omdøbt til SKÅNE LINK.
10-01-1989Indsat på ruten Helsingborg - Travemünde.
09-1990Oplagt i Bremerhaven
1991Udchartret til transport af materiel til Golfkrigen (Dessert Storm).
12-1991Solgt til Thatsea Shipping Co Ltd, Limassol, Cypern (Ventouris Ferries).
11-12-1991Omdøbt til POLARIS i Bremerhaven.
1992Indsat på ruten Bari - Korfu - Igoumenitsa - Patras.
15-09-1998Udchartret til AB Nordø-Link, Malmø.
22-09-1998Indsat på ruten Malmø - Travemünde.
21-01-2000Oplagt i Travemünde med maskinskade.
20-02-2000Afsluttet charter. Maskineriet repareret ved Skandinavienkai, Travemünde.
Afgik mod Middelhavet.
03-2000Udchartret til Cotunav. Indsat på ruten Tunis - Marseille - Genova.
2001Indsat for Ventouris Ferries på ruten Bari - Igoumenitsa.